Wednesday, August 15, 2012

ramadhan finale : true story




27th Ramadhan. as to this date , this post is posted. most of us are probably already sooooooo super exited with the coming raya.. but this post , i actually wanna share something, that might make us all be exited about the right thing. and here i am. sharing a few real stories that occurred to me back in ramadhan 2008 . stories that made me think of what am i doing with my times.

*****

masa tu malam 10 terakhir, malam ganjil yang pastinya. aku dkt rumah baubah thani di sabii' , cairo. lps terawih mlm tu. tga lepak lepak di ruang tamu bersama housemate. tibe tibe. sorang kawan ni dpt call dari rumah . rupa rupanya. mak dia call. setelah beberapa minit(dkt setengah jam jugak) die hang up, and then dia cite ape jadi . kawan dia di sekolah dulu(perempuan) baru  je meninggal. tapi ceritanya membuatkan ibu si mati tidak lah sesedih yang disangkakan.

pada malam tersebut. si ibu sedang solat terawih bersama anaknya dirumah. kebiasaannye mereka akan solat 20 rakaat. tetapi pada malam tersebut,si anak tak larat dan menyuruh ibunya solat sendiri sementara dia membaca berehat sebentar dibelakang ibunya. ibunya memberitahu pada mulanya disangkakan anaknya hendak tidur lalu di suruh untuk tidur di atas katil. nk tido tido btul2~~** tetapi anaknya ingin membaca alquran sebentar , untuk menggantikan solat terawih 12 rakaat yg tidak terdaya untuk dilakukan pada mlm tersebut.

maka sedang si ibu solat , kedengaran si arwah sedang membaca alqur'an. sehingga hampir selesai si ibu solat pada rakaat ke 19 katanya si anak mula membaca alquran dengan nada yg perlahan, dan makin perlahan. selesai sahaja 20 rakaat kelihatan si anak telah tertidur di atas dengan quran ditangannya. si ibu teruskan dengan solat witir. selesai sahaja 3 rakaat, si ibu lihat anaknya masih lg tidur seperti tadi. ibunya menyuruh dia tidur di biliknya. namun tidak di jawab. dan apabila cuba digerakkan , maka ketika itulah si ibu tahu si anaknya telah meninggal semasa membaca alquran...

meniggal pada malam ganjil di bulan yg mulia dengan melalukan kebaikan. Masya Allah.





*****



 tak pasti malam ke berapa. tapi yang pasti masa tu aku dah bosan malam malam. (fyi org arab ni mostly tak tdo malam tp tido lps subuh) jd, lps lepak minum jus dkt kdai, ktorg lepak cc. terasa sangat bosan ( kids, dont try this at home) aku bukak myspace.~~ haha. and then bukak la profile sorg kwn aku ni. bace la komen komen die dgn sorg mamat ni.. kelihatan dia sedang gadoh dgn sorang laki ni. for the most stupidest reason... perempuan, this wasnt the actual conversation. but it was something like this.
laki tu: kau kt mana

mamat tu : aku kt mamak la knpe

laki tu : aku ade benda nk setel

mamat tu : pasal pompuan tu ke..

laki tu : ye ah. kau sukati je buat ape kau nk kn. die tu aku punye

mamat tu : kau langkah mayat aku dulu la

laki tu : kau tgu situ aku dtg skrg kite setel.

the next day,aku pg balek cc nk tgk kesudahan drama ni. mamat tu update status ckp laki tu coward sebab didnt show up. plus laki tu keep calling pagi tu. and then die start balek conversation

laki tu : kau knpe tak angkat call aku

mamat tu: kau pondan kate nk dtg ni nk call je buat ape aku nk jwb.

laki tu : weh ni aku abg die weh. kawan kau tu dah meninggal.

mamat : kau jgn nk buat cite la. tak brani ckp la.

laki tu. btul la, aku bukak die punye myspace sbb kau taknak jwb aku call. mlm ni ktorg buat tahlil kau datang tau. aku tak dpt nk contact sgt kwn kwn die yg lain, kau sorg je yg aku knl skrg ni. sebab tak silap aku semalam die ckp die nk pg jumpe kau sebelum accident tu. kau ajk la kwn2 die yg laen yeh. tq.

aku yg bace ni pn terkejut, last last aku pg tnaye die nk tnye btol ke tak. and die cakap btul...... semoge kite dilindungi daripada mendapat nasib seperti dia.

meniggal ketika bulan yg mulia, tetapi dengan amalan yang sia sia lagi berdosa. Na'uzubillah.



*****
so thts about it. two different people having their last ramadhan with two different ending. and here we are , still having ourselves the power and will to decide which is we desire. either the one with the good ending that most of us crave for (husnul khatimah). or the one we fear we might end our lives at the times and places  we hope we dont. ive been there. and thankful for that i wasnt the unlucky ones. 

theres still a few days left. lets not waste these precious days with raya preperation. just ask ourselves. 
'apa jadi kalau ni Ramadhan terakhir aku? adakah aku akan menghabiskannya seperti ramadhan ramadhan yang lalu dimana amalan tidak seberapa. atau berusaha untuk menambah amal baik dari ramadhan sebelum ni. let us all take some lessons from the arabs, you can read it from my previous post. ckup lah mereka disekeliling menjadi peringatan .till then. may Allah guide us all :)


No comments:

Post a Comment